Östersund öppnar telefonjour

I Östersund öppnas ett särskilt telefonnummer för demens. Det nybildade demensteamet är beredd att besvara frågor från kommunens demenssjuka, anhöriga och vårpersonal – dygnet runt.

Telefonjouren ingår i den verksamhet som Östersundsteamet ska driva. Demensteamet, som drivs som ett projekt, ska ge råd och stöd till främst hemmaboende personer med demens och deras anhöriga. Kontakter förmedlas via primärvården efter att en demensdiagnos är ställd.

Medan de flesta demensteam håller telefonen öppen under kontorstid, eller endast vissa veckodagar, satsar Östersundsteamet på en 24-timmarsjour.

– Vi vet ju inte riktigt när på dygnet behoven finns så därför vill vi pröva att ha någon tillgänglig i telefon dygnet runt. Just nu för vi diskussioner om bild på telefonett samarbete med sjukvårdsupplysningen som skulle kunna avlasta oss – om vi skulle bli nedringda, säger sjuksköterskan Meta Aringstam, en av demensteamets fem medlemmar.

Meta Aringstam tror att bara vetskapen att det alltid finns någonstans att vända sig kommer att skapa en ökad trygghet, inte minst för många anhöriga. Men även vårdpersonal inom hemtjänst och särskilda boendeformer kan kontakta telefonjouren, till exempel när man behöver råd i en svår situation.

Magnus Westlander

Publicerad 2009-01-07
Senast uppdaterad 07 januari 2009 - 13:45Newspage © Svenskt Demenscentrum

 


Östersunds demensteam
Östersunds demensteam fr v: Annelie Persson, Mona Eriksson, Anna Boström, Meta Aringstam, Lena Sundstedt

Svenskt Demenscentrum, Sveavägen 155, 113 46 Stockholm | tfn: 08 690 58 00 | e-post: info@demenscentrum.se

Loading   Sökning pågår