Genom att observera en person som visar runt i sin bostad kan du som arbetsterapeut få en bred bild av personens kognitiva funktioner och hur dessa påverkar vardagen.
Du kan även göra en strukturerad miljöbedömning som komplement.
Att låta en person visa runt i sin bostad är både praktiskt och informellt. Samtidigt är det en aktivitet som kan göra problem med flera olika kognitiva funktioner tydliga, och på så sätt ge viktig information vid en demensutredning.
Läs in dig på aktivitetens alla tre steg – före, under och efter – innan du genomför en rundvisning. Då är du väl förberedd.
Före aktiviteten
Här är en rad exempel på kognitiva funktioner som går att observera när en person visar dig runt i sin bostad.
Minne
Personen behöver komma ihåg var olika rum och föremål finns och vad de används till. Svårigheter med att hitta eller beskriva rum kan tyda på problem med olika typer av minnesfunktioner, exempelvis arbetsminne eller långtidsminne.
Orienteringsförmåga
Förmågan att navigera och förstå relationen mellan olika rum kan visa på rumslig och tidsmässig orientering.
Exekutiva funktioner
Hur personen organiserar visningen (till exempel om hen visar runt i en logisk ordning eller hoppar mellan olika rum). Om något är glöms bort eller oklart, hur hanterar personen det?
Uppmärksamhet och koncentration
Förmågan att fokusera på uppgiften, hålla sig till ämnet och inte bli distraherad.
Språklig förmåga
Personens förmåga att med ord beskriva olika områden och föremål i bostaden. Var uppmärksam på svårigheter att hitta rätt ord eller använda korrekta begrepp.
Visuospatial förmåga
Förmågan att navigera i rummen och placera sig och sin kropp i den fysiska miljön. Titta efter tecken på om personen har svårt att bedöma avstånd eller proportioner.
Praktiska färdigheter
Förmågan att visa och använda föremål i bostaden, till exempel öppna dörrar eller visa hur en viss apparat fungerar.
Insikt och bedömning
Personens medvetenhet om och förståelse av sin bostadsmiljö. Verkar personen omedveten om att det är rörigt, att det finns säkerhetsrisker eller andra problem i miljön kan det vara tecken på bristande insikt eller riskbedömning.
Tänk på att
• Se hur personen interagerar med sin miljö. Var också uppmärksam på o
Här är en rad exempel på kognitiva funktioner som går att observera när en person visar dig runt i sin bostad.
Minne
Personen behöver komma ihåg var olika rum och föremål finns och vad de används till. Svårigheter med att hitta eller beskriva rum kan tyda på problem med olika typer av minnesfunktioner, exempelvis arbetsminne eller långtidsminne.
Orienteringsförmåga
Förmågan att navigera och förstå relationen mellan olika rum kan visa på rumslig och tidsmässig orientering.
Exekutiva funktioner
Hur personen organiserar visningen (till exempel om hen visar runt i en logisk ordning eller hoppar mellan olika rum). Om något är glöms bort eller oklart, hur hanterar personen det?
Uppmärksamhet och koncentration
Förmågan att fokusera på uppgiften, hålla sig till ämnet och inte bli distraherad.
Språklig förmåga
Personens förmåga att med ord beskriva olika områden och föremål i bostaden. Var uppmärksam på svårigheter att hitta rätt ord eller använda korrekta begrepp.
Visuospatial förmåga
Förmågan att navigera i rummen och placera sig och sin kropp i den fysiska miljön. Titta efter tecken på om personen har svårt att bedöma avstånd eller proportioner.
Praktiska färdigheter
Förmågan att visa och använda föremål i bostaden, till exempel öppna dörrar eller visa hur en viss apparat fungerar.
Insikt och bedömning
Personens medvetenhet om och förståelse av sin bostadsmiljö. Verkar personen omedveten om att det är rörigt, att det finns säkerhetsrisker eller andra problem i miljön kan det vara tecken på bristande insikt eller riskbedömning.
Tänk på att
• Se hur personen interagerar med sin miljö. Var också uppmärksam på om det finns svårigheter som gör att personen har svårt att vara självständig.
• Dokumentera specifika områden där personen visar sig ha svårigheter, till exempel att minnas var föremål finns eller förstå hur man navigerar mellan rum.
• Bedöm om det finns säkerhetsproblem i bostaden, exempelvis dålig belysning eller otrygga möbelarrangemang.
• Få en förståelse för vad som är viktigt för personen i hens bostad. Det kan vara värdefullt att veta när eventuella insatser ska planeras.
Praktiska tips
Förbered personen
Förklara för personen att du vill få en bild av hens vardag och se hur hen bor. Fråga om det går bra och säkerställ att personen tycker att det är okej att visa dig runt.
Skapa trygghet
Förklara syftet med aktiviteten så att personen känner sig bekväm.
Anpassa vid behov
Om personen har svårigheter kan du ge stöd eller ställa ledande frågor för att inte skapa frustration.
Notera miljön
Uppmärksamma hur bostaden är organiserad, och om det speglar eventuella svårigheter (till exempel rörighet, överflödiga föremål, säkerhetsrisker).
Under aktiviteten
Så här kan du gå till väga under själva rundvisningen.
Observera
• Notera hur personen rör sig och interagerar med miljön.
• Observera språkbruk, samordning, och emotionella reaktioner.
• Ställ öppna frågor som: ”Vad brukar du göra här?” eller ”Hur använder du det här rummet?”
Undvik att störa
• Låt personen få leda visningen självständigt så långt det är möjligt.
Skapa trygghet
• Var flexibel och tillåt personen att leda aktiviteten.
• Undvik att korrigera eller stressa personen, men var uppmärksam på osäkerhet.
Exempel på frågor som du kan ställa dig under visningen:
Minne
• Kan personen beskriva ändamålet med olika föremål och deras placering?
• Kommer personen ihåg var saker finns eller vilka rum som används till vad?
Orienteringsförmåga
• Kan personen hitta och visa vägen i sitt eget hem?
• Är personen medveten om rummen och deras funktioner?
Exekutiva funktioner
• Har personen förmåga att planera och strukturera rundvisningen?
• Börjar personen visa ett rum och sedan fortsätta till nästa eller flyttar personen sig fram och tillbaka mellan rummen utan en egentlig plan?
Uppmärksamhet och koncentration
• Kan personen hålla fokus under aktiviteten?
• Kan personen flytta sin uppmärksamhet mellan olika delar av visningen, till exempel interagera med dig samtidigt som hen visar något?
Språk och kommunikation
• Kan personen beskriva rum och föremål tydligt och på ett korrekt sätt?
• Är språket flytande och adekvat för att förklara syftet med olika delar av hemmet?
Visuospatial förmåga
• Navigerar
Så här kan du gå till väga under själva rundvisningen.
Observera
• Notera hur personen rör sig och interagerar med miljön.
• Observera språkbruk, samordning, och emotionella reaktioner.
• Ställ öppna frågor som: ”Vad brukar du göra här?” eller ”Hur använder du det här rummet?”
Undvik att störa
• Låt personen få leda visningen självständigt så långt det är möjligt.
Skapa trygghet
• Var flexibel och tillåt personen att leda aktiviteten.
• Undvik att korrigera eller stressa personen, men var uppmärksam på osäkerhet.
Exempel på frågor som du kan ställa dig under visningen:
Minne
• Kan personen beskriva ändamålet med olika föremål och deras placering?
• Kommer personen ihåg var saker finns eller vilka rum som används till vad?
Orienteringsförmåga
• Kan personen hitta och visa vägen i sitt eget hem?
• Är personen medveten om rummen och deras funktioner?
Exekutiva funktioner
• Har personen förmåga att planera och strukturera rundvisningen?
• Börjar personen visa ett rum och sedan fortsätta till nästa eller flyttar personen sig fram och tillbaka mellan rummen utan en egentlig plan?
Uppmärksamhet och koncentration
• Kan personen hålla fokus under aktiviteten?
• Kan personen flytta sin uppmärksamhet mellan olika delar av visningen, till exempel interagera med dig samtidigt som hen visar något?
Språk och kommunikation
• Kan personen beskriva rum och föremål tydligt och på ett korrekt sätt?
• Är språket flytande och adekvat för att förklara syftet med olika delar av hemmet?
Visuospatial förmåga
• Navigerar personen utan att snubbla, gå vilse eller visa osäkerhet i sina rörelser?
• Förstår personen rummens utformning och funktion?
Problemlösning och flexibilitet
• Hur hanterar personen oväntade situationer, som att behöva hitta något som inte ligger på sin vanliga plats?
• Visar personen tecken på ologiska resonemang eller fastnar hen i en viss rutin eller ett visst sätt att göra något?
Emotionella reaktioner och insikt
• Är personen bekväm och trygg i sitt hem?
• Visar personen intresse, frustration eller osäkerhet under aktiviteten?
Efter aktiviteten
Efter rundvisningen kan du reflektera över följande saker:
1. Kognitiv funktion i relation till vardagen
· Hur påverkar personens kognitiva svårigheter förmågan att utföra vardagsaktiviteter?
· Finns det särskilda risker, som kan leda till problem i hemmet?
2. Miljöns påverkan
• Är bostaden anpassad till personens kognitiva och fysiska förmågor?
• Finns risker, som hinder, ologisk möblering eller saker som kan skapa förvirring?
3. Resursbedömning
• Vilka styrkor kan individen använda för att klara vardagen (t.ex. god rumslig orientering eller väl inrutade rutiner)?
• Vilka områden behöver stöd, som minnesstrategier eller miljöanpassningar?
Dokumentation till andra professioner
Beskriv kortfattat hur aktiviteten genomfördes, till exempel:
”Personen visade runt i sitt hem och beskrev funktionerna i varje rum.”
Dokumentera objektiva iakttagelser, till exempel:
”Personen navigerade hemmet med viss osäkerhet och verkade förvirrad kring användningen av vardagsrummet.”
“Kunde namnge föremål korrekt men placerade köksredskap i badrummet.”
Sätt observationerna i relation till kognitiva funktioner och aktivitetsförmåga:
“Personens visuospatiala förmåga är bevarad, men minnesproblem kan påverka förmågan att hålla ordning.”
Föreslå eventuella insatser baserat på analysen:
”Rekommenderar minnesstöd, som visuella påminnelser för olika föremåls placering.”
”Föreslår en fortsatt bedömning av exekutiva funktioner för att utreda förmågan att strukturera vardagsaktiviteter.”
Efter rundvisningen kan du reflektera över följande saker:
1. Kognitiv funktion i relation till vardagen
· Hur påverkar personens kognitiva svårigheter förmågan att utföra vardagsaktiviteter?
· Finns det särskilda risker, som kan leda till problem i hemmet?
2. Miljöns påverkan
• Är bostaden anpassad till personens kognitiva och fysiska förmågor?
• Finns risker, som hinder, ologisk möblering eller saker som kan skapa förvirring?
3. Resursbedömning
• Vilka styrkor kan individen använda för att klara vardagen (t.ex. god rumslig orientering eller väl inrutade rutiner)?
• Vilka områden behöver stöd, som minnesstrategier eller miljöanpassningar?
Dokumentation till andra professioner
Beskriv kortfattat hur aktiviteten genomfördes, till exempel:
”Personen visade runt i sitt hem och beskrev funktionerna i varje rum.”
Dokumentera objektiva iakttagelser, till exempel:
”Personen navigerade hemmet med viss osäkerhet och verkade förvirrad kring användningen av vardagsrummet.”
“Kunde namnge föremål korrekt men placerade köksredskap i badrummet.”
Sätt observationerna i relation till kognitiva funktioner och aktivitetsförmåga:
“Personens visuospatiala förmåga är bevarad, men minnesproblem kan påverka förmågan att hålla ordning.”
Föreslå eventuella insatser baserat på analysen:
”Rekommenderar minnesstöd, som visuella påminnelser för olika föremåls placering.”
”Föreslår en fortsatt bedömning av exekutiva funktioner för att utreda förmågan att strukturera vardagsaktiviteter.”