3. Bedömningsområden

Bedömningsområden och frågor att reflektera över.

 

Initiering
Startar personen aktiviteten självständigt?
Behöver personen påminnas flera gånger? 

Planering 
Kan personen hålla ordning på aktivitetens olika moment och göra dem i rätt följd?
Behöver personen stöd för att strukturera uppgiften? 

Uppmärksamhet och koncentration 
Blir personen lätt distraherad?
Behöver personen flera upprepningar av instruktioner? 

Problemlösning och flexibilitet 
Kan personen anpassa sig om något går fel, till exempel om en ingrediens fattas vid matlagning? 

Minne 
Kommer personen ihåg vad uppgiften handlar om och vad som ska göras härnäst? 

Impulskontroll och uthållighet 
Utför personen en aktivitet för snabbt eller impulsivt, eller avbryter den innan den är färdig? 

Emotionella reaktioner 
Visar personen tecken på frustration, oro eller förvirring?
Hur hanterar personen det i så fall? 

Publicerad: 2025-03-13, Uppdaterad: 2025-03-13