Goda exempel

Skype oh Håller kontakt med anhöriga

raJennie Anderberg, gruppledare vid Solängens äldreboende i Håbo. ringer alla våra anhöriga en gång i veckan (självklart oftare vb) och ger dom en liten rapport om hur det går med corona och hur deras anhöriga mår. Än så länge har vi klarat oss. Vi har också gjort ett skypekonto så att man ska kunna prata med sin anhörig, många anhöriga var skeptiska till att det skulle fungera men det har fungerat mycket bättre för några än att tex prata i telefonen.

Jag arbetar som enhetschef på ett särskilt boende i Gällö Bräcke kommun. Vi har alltid mailat ut info till anhöriga om det är något de behöver veta. Det har kunnat vara olika sorters information såsom att porttelefonen är ur funktion eller att det är nya riktlinjer de behöver få info om eller att vi på enheten håller på att byta ut larmsystemet till ett mer säkert och nyare. I dessa tider har mailen varit en mycket stor och avgörande hjälp för mig som chef och även sköterskorna att snabbt kunna maila ut info avseende Corona till alla anhöriga. Hur vi arbetar på enheten med att minska smittspridning, vi har kunnat informera om olika länkar både för info om hur kommunen i sin helhet arbetar med ärendet eller länkar till olika sidor för att lugna. Vi har även  kunnat informerat på ett tydligt och snabbt sätt via mail om hur vi bemöter de boende som har funderingar eller tankar, hur och vad vi hittar på för olika aktiviteter i vår vardag för att minska risk för depression och nedstämdhet hos våra boende när de inte längre får besök av nära och kära. Vi har även ett instagramkonto där närstående kan följa deras anhöriges vardag, vi har med hjälp av kommunen fått tillgång till ipads med skype så nu kan de boende skype med sina närstående och vilken lycka och succé det är. Vi uppmuntrar nära och kära att skicka paket med tex godis, böcker, tidningar eller annat för att de boende skall få en extra guldkant i vardagen. 

I dessa tider kräver det såklart ännu mer av vår fantastiska omvårdnadspersonal som nu behöver ta ett ännu större ansvar i att samtala, lugna, finnas för våra boende samt på olika vis ge samvaro till de boende

 De måste fortsätta få en meningsfull vardag och därför har jag samarbetat med ABF som ställt upp med att ordna med gratis underhållning i form av sång och musik på våran innergård så de boende kan fortsätta få ta del av underhållning med live musik fast från balkongerna och altanen och fönstren i deras lägenheter, till detta skall det erbjudas varm choklad eller blåbärssoppa med varma kanelbullar.

Vi fortsätter hottar olika sätt och vägar att göra det allra bästa för våra boende. Med vänlig hälsning, Emelie Wennstig, Enhetschef Gellinergården

 

Jag såg ert inlägg på Facebook där ni önskade att man skrev om hur man hanterar coronakrisen på arbetsplatsen. Nu är inte vi ett hemtjänstföretag eller ett äldreboende. Vi brukar säga att vi är ett komplement till hemtjänst och anhörigas omsorg. Ungefär hälften av våra kunder är en person med demenssjukdom, en del bort fortfarande hemma och en del bor på ett demensboende. Det är alltid samma person som besöker den äldre vilket skapar trygghet både för den äldre och för de anhöriga. 

I och med Coronakrisen kan vi inte längre besöka våra kunder, varken på boendet eller i hemmet då de utger en så stor riskgrupp. Vi har istället erbjudit våra äldre, ofta via oroliga anhöriga, att istället ringa våra kunder (som fortfarande har förmågan att prata i telefonen). Vi öppnar även upp för att ringa andra äldre i vårt samhälle som känner sig nedstämda pga isoleringen. Lokaltidningen Mitt i valde att skriva om initiativet och ni kan läsa artikeln nedan.

https://mitti.se/nyheter/coronan-hjalper-stallet/?omrade=hela-stockholm#...

 

Brevskrivare blir glädjespridare

Gustavsgården Värmdö

 

Publicerad: 2020-04-05, Uppdaterad: 2020-04-05